98%  Obraz 9
Zvuk 10
Postavy 10
Príbeh 10
Atmosféra 10
Slovo na úvod

Angel´s Egg je film. Zvláštny film. Mal som s ním viac problémov, ako bola napríklad nepríliš dobrá kvalita obrazu a dokonca mi nefungoval zvukový kodek. Pravdupovediac, bol by som naň úplne zabudol, nebyť jednej recenzie, ktorá ihneď znovuoživila môj záujem o tento film. Písalo sa v nej totiž, že Angel´s Egg je "umelecký" film. A samozrejme, keďže som si nevedel ani predstaviť, ako môže vyzerať umelecké anime, hneď som si tento súbor vyhľadal a potom...čítajte ďalej.

Dej

Malé, asi šesťročné dievčatko blúdi po temnom svete a nesie so sebou tajomné vajce. Stretne mladíka s mečom, ktorý sa k nej pripojí a spolu sa vydajú na cestu za neznámym cieľom...

Zhrnutie

Nie, nerobím si žiadnu srandu, tie tri riadky hore zhŕňajú dej prvých asi 40-tich minút celého 70-minútového filmu. Je pravdou, že potom sa deje ešte aj čosi iné, ale to už by bol spoiler.

Začnem niečím, čo som sa v konkurenčnej recenzíi nedočítal. Úvodné titulky totiž niekoľkokrát uvedú jedno známe meno: Oshii Mamoru (už viem, ako sa to píše v kanji :-D). Nepoznáte? Tak dobre, je to režisér filmu Ghost In The Shell (alebo aj filmu Jin Roh, ak náhodou nepoznáte GiTS), ktorý množstvo ľudí zbožňuje a len ja ho nemám rád(:-D) V prípade Angel´s Egg prispel Oshii Mamoru scenárom a originálnym námetom, takže je to vlastne príbeh z jeho hlavy. Čo som si mal myslieť po takomto zistení? Zasa nejaký cyberpunkový thriller? Našťastie, tentoraz nie. Možno aj preto, lebo tento film je z roku 1985, teda z dôb, kedy o cyberpunkových thrilleroch nik ani nechyroval.

Je to temné, tajomné, strašidelné, studené, minimalistické a šialené. Áno, bezpochyby sa jedná o umelecký film.(:-D) Čo sa dá napísať o takomto diele? Dej máte v troch vetách. Niečo o postavách? Tak dobre, ako chcete.

Angel´s Egg má 2 postavy. Nie 2 hlavné postavy, ale 2 postavy!(:-D) Dievča a chlapca. Žiaľ, keďže nemajú mená(!!!), musím ich označovať takto. Malé dievčatko, ktoré vyzerá ako väčšia chodiaca bábika, je tou prvou. Veľa toho nenahovorí, ale zato pôsobí dojmom absolútnej nepríčetnosti. Veď viete, ako nejaká šialená vražedkyňa, ktorá navonok vyzerá úplne normálne. Podľa môjho odhadu povedala za celý čas tak asi 10-12 viet, z ktorých jedna jediná tvorila asi štvrtinu: "Anata wa dare?"(Kto si?) Ale ten hlas... Na druhej strane, má vajce(:-D), ale to ťažko považovať za niečo svetoborné. Vajce je v tomto príbehu obyčajnou rekvizitou (alebo nie?).

Druhá postava je mladík vo veku tak 18-25 (vek anime postáv je neodhadnuteľný, to je zákon anime :-D). Jeho charakateristickou črtou je čosi, čo nosí na pleci. Predpokladal som, že je to zbraň, ale nikde nebola použitá, takže neviem. Má to tvar kríža, takže by to mohol byť meč alebo kuša. Táto črta mi trochu pripomenula Nicholasa Wolfwooda z Triguna, ktorý nosí na pleci čosi podobné. Ale to je všetko, čo sa podobnosti týka. Objaví sa znenazdajky: vyskočí z jedného divného stroja, ktoré prechádza mestom na mieste, kde je náhodou dievčatko. A potom ju sleduje, až kým sa...nespriatelia? To asi nie, ale aspoň začnú komunikovať a prakticky sa stane jej bodyguardom. Je zvedavý, čo je vo vajci, ale to nik nevie, takže odpovede sa nedočká. Aha, nakoniec predsa ešte nejaké ďalšie postavy. Ľudia bez tváre s harpúnami, ktoré hádžu po tieňových rybách na domoch (pod týmto si predstavte, čo chcete :-D).

Svet tohto filmu, to je niečo...absolútne. Už som sa rozplýval nad fantastickými alternatívnymi svetmi, postapokalyptickými svetmi, prepracovanými fantasy svetmi, ale toto... Ako som už povedal, toto je temný svet. Alebo, ešte lepšie povedané, mŕtvy svet. Skladá sa z troch hlavných zložiek: vody, vetra a tieňov. Zvuky tečúcej vody alebo dažďa v kombinácíi s vetrom prefukujúcim trávu alebo temné ulice tvoria skutočne "malebné zátišie". Mesto, v ktorom sa odohráva veľká časť "deja", je mestom duchov. Nie je to však taký ten prototyp opusteného mestečka na divokom Západe. Toto je skutočné mesto. Pripomína mi historické centrum nejakého nemeckého mesta, kamenné dlažby, úzke postranné uličky a množstvo chrličov. Práve hra tieňov navodzuje skutočne strašidelnú atmosféru. A od ľudí s harpúnami, tieňových rýb a zvláštnych obrovských strojov sa komediálnej vložky takisto nedočkáte(:-P).

Jednoznačne najlepšia je však práca kamery a režiséra. Fantastické pohľady na tento svet z rôznych perspektív dokážu vybičovať napätie až do krajnosti. Či už sú to zábery akoby zo striech nadol alebo moje obľúbené pohľady z vnútra prázdnych obchodov na ulicu. Akoby "hrdinov" stále pozorovalo množstvo očí. KOWAIII!(:-D)

Po technickej stránke je tento film rovnako úžasný. Trochu zvláštny je len dizajn postáv, za ktorý zodpovedal známy Amano Yoshitaka (Final Fantasy), ale v podstate je to len vec vkusu. Čo však tomuto filmu dominuje, to je hudba. Pri takmer žiadnych dialógoch je BGM jedinou vecou, ktorú môžete počuť. Prvú polhodinu filmu som počúval zvuky cez obyčajné reproduktory a aj keď som ich mal takmer naplno, skoro nič som nepočul (ale mohlo to byť aj tou kosačkou vonku :-D). Potom ma však napadlo, že mám aj slúchadlá a v tom momente, ako som si ich nasadil, hneď mi prebehli zimomriavky po chrbte. Preto, ak budete tento film pozerať, nepodceňujte zvukovú stránku. Slúchadlá alebo zvukový systém domáceho kina by mohol pomôcť, a ak nie, tak to aspoň pozerajte bez akýchkoľvek rušivých šumov zvonka. V žiadnom anime, ktoré som doteraz videl, nebol zvuk taký dôležitý, ako práve v Angel´s Egg.

Angel´s Egg posúva hranice anime o hodný kus dopredu. Treba povedať, že neviem o žiadnom inom filme, ktorý by bol taký...umelecký. Ja som bol dokonca pripravený na to, čo asi môžem čakať, ale Angel´s Egg je čosi, čo si nemožno ani vzdialene predstaviť. Takto by mohlo vyzerať anime, ktoré by režíroval niekto zo skupiny "divných" spisovateľov typu James Joyce alebo Franz Kafka. Aj keď jeho vizuálna stránka je vynikajúca, tento film hrá na strunu pocitov. Pri jeho sledovaní je nevyhnutná vyššia dávka koncentrácie ako obvykle a určite pomôže aj dobrá predstavivosť. Najvhodnejším časom je hlboká noc, ale to by ste potom nemuseli zaspať(:-D). Angel´s Egg nie je film pre každého a pre akúkoľvek príležitosť, ale môžem vám zaručiť, že takéto niečo ste ešte v anime (a možno ani inde) nevideli.